Menu
Sınav kaygısı, öğrencilerin sınav öncesi ve sınav anında yaşadığı stres, endişe ve huzursuzluk durumudur. Normal bir düzeyde sınav kaygısının olması motive edip başarıya götürürken, aşırı düzeyde kaygı olması öğrenmeyi zorlaştırır ve sınav anında endişeye neden olur.
Sınav kaygısı, sadece sınav anında değil, sınav öncesi ve sınav sonrasında da etkili olabilir.
Sınav kaygısı yaşayan öğrencilerde sınavın kendisinden korkma durumu değil, kişinin bu sınava yüklemiş olduğu anlam, ailelerinin söyleyebilecekleri olumsuz ifadelerden dolayı meydana gelebilmektedir.
Sınav kaygısı, bireysel ve çevresel faktörlere göre değişebilmektedir. Öğrencinin kendine olan güveninin düşük olması, yeteri kadar çalışmamış olması, kendi yeteneklerinden şüphe duyması ve öğrencinin kendisinden ya da ailesinin ondan yüksek beklentileri olması, kaygıyı artırabilir. Bu beklentiler, öğrencinin başarısızlık korkusunu besleyebilir.
Sınav kaygısında çevresel faktörler olarak ailelerin çocuklarından yüksek başarı beklemesi ve bu beklentiyi sürekli dile getirmesi, sınav soruları hakkında belirsizlik duygusu, sürekli değişen sınav sistemi ve zamanın kısıtlı olması gibi durumlar öğrencilerin kaygılarını artırmaktadır.
Kalp Çarpıntısı: Sınav kaygısı yaşayan öğrencilerde sıkça kalp çarpıntısı görülür. Bu durum, stres seviyesinin artmasıyla ilişkilidir.
Terleme: Aşırı terleme, sınav kaygısının yaygın fiziksel belirtilerindendir.
Mide Bulantısı: Sınav kaygısı, sindirim sistemi üzerinde olumsuz etkiler yaparak mide bulantısına neden olabilir.
Baş Dönmesi: Yoğun kaygı, öğrencilerde baş dönmesi ve sersemlik hissi yaratabilir.
Kas Gerginliği: Kaygı durumunda kasların gerilmesi, fiziksel rahatsızlıklar yaratabilir.
Konsantrasyon Bozukluğu: Sınav kaygısı yaşayan bireyler, ders çalışırken veya sınav sırasında konsantre olmakta güçlük çekebilirler.
Unutkanlık: Kaygının artması, öğrencilerin bildikleri bilgileri unutmalarına neden olabilir.
Negatif Düşünceler: Sınav kaygısı, başarısızlık korkusuyla ilişkili olumsuz düşünceleri tetikleyebilir.
Huzursuzluk: Kaygı, öğrencilerde sürekli bir huzursuzluk hali yaratabilir.
Sinirlilik: Sınav kaygısı, öğrencilerin daha çabuk sinirlenmelerine ve tepkisel davranmalarına yol açabilir.
Korku ve Endişe: Başarısızlık korkusu ve sınavla ilgili sürekli endişe, kaygının temel duygusal belirtilerindendir.
Uyku Problemleri: Sınav kaygısı, uykuya dalma ve uyku kalitesi üzerinde olumsuz etkiler yaratabilir.
Yeme Alışkanlıklarında Değişim: Kaygı, öğrencilerin iştahlarında belirgin değişikliklere yol açabilir; bazıları aşırı yemek yerken, bazıları iştahlarını kaybedebilir.
Sosyal İzolasyon: Sınav kaygısı yaşayan öğrenciler, sosyal etkinliklerden uzak durma eğiliminde olabilirler.
Sınav kaygısı, öğrencinin çabası ile çözülecek bir sorundur. Öğrencinin öncelikle sınav kaygısını yaşamasına sebep olan durumu saptaması gerekmektedir ve buna bağlı olarak çözüm geliştirmeli, mevcut durumu değiştirmek için çabalamalı ve akademik başarıyı yakalamaya yönelik hedefler koymalıdır.
Sınav kaygısı ile başa çıkmak için; düzenli ve planlı çalışma düzeni oluşturulmalıdır. Molalar ve dinlenmeler ile desteklenmelidir. Çalışma esnasında sınav stratejileri belirlenmelidir ki sınav anında panik yaşanmasın. Sağlıklı bir yaşam tarzı belirlenmeli; her gün belirli saatlerde uyuyarak ve sağlıklı beslenerek sınav süreci başarılı geçirilebilir. Sakinleştirici ve rahatlatıcı müzikler dinleyerek, odaklanmayı artırıcı teknikler kullanarak odak problemi aşılabilmektedir. Kaygıların azaltılabilmesi için nefes terapisi, meditasyon gibi teknikler oldukça önemlidir.
Her öğrencinin sınav kaygısı seviyesi farklı olabilir ve bazı durumlarda profesyonel yardım gerekebilir.
Sınav kaygısı öğrencinin günlük yaşamanı olumsuz etkiliyorsa, öğrencinin kendi başına bu kaygı ile başa çıkma becerileri yetersiz kalıyorsa, sınav kaygısı sindirim sorunları, uyku sorunlarına yol açıyorsa ve psikolojik semptomlar göstererek (anksiyete, depresyon gibi) iki haftadan daha uzun devam ediyorsa psikiyatrik ya da psikolojik destek alınmalıdır.
Akademik performans ve sosyal hayat etkilendiğinde; Sınav kaygısı, öğrencinin akademik performansını ve sosyal hayatını olumsuz etkiliyorsa, psikiyatrik destek almak faydalı olabilir. Bu destek, öğrencinin kaygısını yönetmesine ve akademik başarısını artırmasına yardımcı olabilir.
Sınav kaygısını etkileyen çevresel faktörler biri de ailedir. Ailenin çocuğa olan yaklaşımı, öğrencinin sınavı değerlendirme biçimini önemli ölçüde etkiler. Ailenin bu konuda etkisi büyük olduğu için çocuklarına sosyal destek sunarken yaklaşımlarına özen göstermelidir.
Aileler, sınava ilişkin konuşmalarda özenli davranmalı, beklentilerinde gerçekçi olmalı ve arkadaşlarıyla karşılaştırmaktan kaçınmalıdır
Aileler çocuklarıyla empati yapabilmelidir
Aile bireyleri uygun bir rol model olmalıdır; çocuklar sadece duydukları ile değil gördükleri ve hissettiklerini de uygularla bu neden sizlerde yaşamış olduğunuz kaygıyı kontrol altında tutmalısınız
Sınav döneminde sakin ve huzurlu aile ortamı oldukça önemlidir, çocuğun kendisini rahat hissetmesini sağlar ve potansiyelini en iyi şekilde kullanabilir
Çocuğunuz sınav kaygısını kendini belirleyeceği çalışma düzeniyle kontrol altına almalıdır bu nedenle çalışma düzenini kendi sorumluluğunuz altına almamalısınız.