BÖBREK TAŞLARI VE BESLENMEDyt. Gamze Zorlu Oluşturuldu: 2019-01-14 13:26:13
Görüntü Sayısı: 859

BÖBREK TAŞLARI VE BESLENME

Beslenme alışkanlıkları taş oluşumunda rol alan en önemli faktörlerdendir. Günlük tüketilen besinler, içeriklerine bağlı olarak idrarla atılan ve böbrek taşı oluşumunda etkili olan maddelerin düzeylerini etkiler. Beslenme ile ihtiyaçtan fazla alınan okzalat, sodyum, pürin, fosfat ve kalsiyum, taş oluşum riskini arttırır.


BÖBREK TAŞLARI VE BESLENME

Böbrek taşlarının kimyasal olarak içerikleri farklılıklar gösterir. Bu sebeple taşın yeniden oluşmaması için cinsinin belirlenmesi ve buna uygun bir beslenme programı takip edilmesi önemlidir.

Genel olarak tüm taş cinslerinin oluşumunu engellemek için bol sıvı alınmalıdır.

BÖBREK TAŞI OLUŞUMUNU ENGELLEMEK İÇİN GENEL BESLENME ÖNERİLERİ

Protein : Normal alım. Aşırı alımından kaçınılmalı. Özellikle bitkisel kaynaklı proteinler tercih edilmeli.

Kalsiyum : Normal alım ≤ 50 yaş 1000mg

>50 yaş 1200 mg

Okzalat: Başlangıcında orta ve yüksek miktarda okzalat içeren besinlerden sakınmalı ; ileride gerekirse kısıtlanmalı

Sıvı : 2,5 litre ve üzeri tüketilmeli

Pürin : Aşırı protein alımından kaçınılmalı, pürinden zengin özel besinlerin tüketiminden sakınılmalı.

C vitamini≤ 500 mg/gün

D vitamini : Supleman önerilmez

B6 vitamini : Günlük 40mg ve üzeri tüketiminde böbrek taşı riski azaltır. Öneri yapılmaz

Sodyum alımının 1000mmol/gün ü geçmemesi önerilir.

Obezite : Obezite ve ağırlık kazanımı ile artmış böbrek taşı arasında ilişkisi olduğu bulunmuştur. Obezite, üriner Ca ve ürik asit atımını artırarak taş oluşumuna sebep olmaktadır. Fazla kilolardan kurtulmak da taş oluşum riskini düşürmeye katkı sağlar.

KALSİYUM OKZALAT TAŞLARI

* Okzalattan zengin besinler diyetten çıkartılır.

Okzalat tüm bitkisel kaynaklarda bulunur. Hiperokzalüri >40mg (okzalat /günlük idrar) kalsiyum taşının oluşmasında önemli role sahiptir. Diyetle alınan okzalat doğrudan idrarla atılan okzalat miltarını da etkileyeceği için bu hastalarda diyet okzalat miktarı azaltılmalıdır.

* C vitamini alımı sınırlandırılır. Takviye kullanılması önerilmez (alım <500 mg/gün olmalı)

Emilen askorbik asitin yarısı oksalik aside dönüşür. İdrarla oksalat atımı artar.

* Bol miktarda sıvı alınmalıdır. Çay,kahve, meyve suyu yerine su-süt tercih edilmelidir.

* Hayvansal kaynaklı proteinlerin aşırı alımından kaçınılmalıdır. (Günlük ortalama 50-60 g/gün ve bitkisel kaynaklardan yoğun protein)

* Diüretik, kalsiyum bazlı antasitler ve steroidler idrarla kalsiyum atımına neden olabilir. Bunlardan herhangi biri kullanılıyorsa doktora bilgi verilmelidir.

* D vitamini için yüksek doz takviye kullanılması önerilmez mutlaka doktor kontrolünde kullanılmalıdır.

*Ağırlık kazanımı üriner kalsiyum atımını arttırdığı için kilo kontrolü sağlamak ve varsa fazla kilolardan kurtulmak yarar sağlar.

rBYvC8.jpg

KALSİYUM FOSFAT TAŞI

* İdrarı asidik yapan besinler tüketilir:

*Et

*Yumurta

*Peynir

*Tahıllar

*Erik

*Armut

* Bol miktarda sıvı alınmalıdır.

*Hayvansal kaynaklı proteinlerin aşırı alımından kaçınılmalıdır. (Günlük ortalama 50-60 g/gün ve bitkisel kaynaklardan yoğun protein)

* Diüretik, kalsiyum bazlı antasitler ve steroidler idrarla kalsiyum atımına neden olabilir. Bunlardan herhangi biri kullanılıyorsa doktora bilgi verilmelidir.

* D vitamini için yüksek doz takviye kullanılması önerilmez mutlaka doktor kontrolünde kullanılmalıdır.

ÜRİK ASİT TAŞLARI

Ürik asit vücutta protein yıkımı sonucu doğal olarak oluşur ve idrarla atılır. Ancak bazı kişilerde özellikle erkeklerde ürik asit böbrekte birikebilir ve taş oluşumu gözlenebilir. Bu hastalar diyette pürin içeren gıdaları kısıtlamalıdır.

* Pürinden kısıtlı diyet uygulanır.

* İdrarı alkali yapan besinler tüketilir:

*Süt

*Sebze

*Meyve (erik, armut hariç)

*Hayvansal kaynaklı proteinlerin aşırı alımından kaçınılmalıdır. (Günlük ortalama 50-60 g/gün ve bitkisel kaynaklardan yoğun protein)

*Ağırlık kazanımı üriner ürik asit atımını arttırdığı için kilo kontrolü sağlamak ve varsa fazla kilolardan kurtulmak yarar sağlar.

Detaylı beslenme önerileri için Diyetisyenimizden randevu alabilirsiniz.


Bu yazı Dyt. Gamze Zorlu tarafından yazıldı ve 859 kere izlendi.


Yorumlar

Yükleniyor...