Televizyon Dost mu Düşman mı?Lokman Hekim Hastaneler Grubu Oluşturuldu: 2016-12-15 07:30:48
Görüntü Sayısı: 1313

Televizyon Dost mu Düşman mı?

Çocuklarımıza küçüklükten itibaren yabancılarla konuşmaması gerektiğini öğretiyoruz, ama onu evimizdeki çılgın yabancıya-televizyona- saatlerce emanet edebiliyoruz. Son zamanlarda yapılan araştırmalar çocukların televizyon başında harcadıkları zamanın, uyku hariç diğer tüm etkinliklerden daha fazla olduğunu gösteriyor.

Televizyon Dost mu Düşman mı?

Televizyonun yararı ve zararı üzerine sürekli tartışılsa da elimizde hangisinin doğru olduğuna dair çok net araştırma sonuçları bulunmamaktadır. Önce olası zararlı etkilerine değinip, sonra acaba yararı da olabilir mi diye düşünelim, ve sonuçta en doğru televizyon kullanımı nasıl olur konusuyla noktalayalım.

Şiddet

Televizyonla aşırı zaman geçiren ve bu süreçte denetimi sağlanmayan programlara maruz kalan çocuklar ve gençler
gördüklerini model alma riskiyle karşı karşıyadırlar. Kahraman ne kadar al benisi yüksek, örneğin zengin, yakışıklı, güçlü ise o kadar örnek alınacak biri haline gelir. Burda ki temel sorun ise çocuğun bu kahramanın iyi ya da kötü işler
yapıp yapmadığına karar verecek yetide genelde olmamasıdır. Çoğu görüntü de iyi adamlar/kahramanlar kötüyü her şekilde cezalandırmaya hakkı olan kişilerdir, bunun için de genelde ödüllendirilirler. Şiddetin, hırsızlığın veya kültürel olarak onaylanmayan davranışların ödüllendirildiği görüntüler çocukta benzer davranışları pekiştirebilir. Obezite

Diğer bir sorun televizyonun hipnotize eden etkisinin çocuklarda obezite riskiyle yakın ilişkisinin olmasıdır. Çocukları hedef alan bir yığın abur cubur, tüketimi artırırken hareketi azaltmaktadır. Ebeveyn çocuğu televizyon başına bırakıp uzaklaşır, çocuk yer, içer ve sadece oturur.

Televizyonun bahsettiğimiz olumsuz yanlarının yanı sıra acaba bazı olumlu etkileri var mıdır?

Televizyon doğru kullanımı sonucunda çocuklar için yararlı da olabilir. Ama izlenme süresi, uygun program ve yetişkin kontrolü gibi hassas konulara dikkat etmek gerekmektedir.

Aile ilişkileri

İlk olarak, televizyonun yarattığı ortam gereği aile bir arada olup, ortak konuları izleme, tartışma ve sohbet imkanı bulabilmektedir. Dikkat edilmesi gereken nokta ise ebeveynlerin de televizyon karşısında hipnotize olmadan, sohbet kurabilen ve örnek kişiler olmasıdır.

Eğitim

Çocuklara yönelik olarak hazırlanan eğitici programlar, beyin dalgalarının değişimini sürekli görüntü değişimi ve ilgili materyallerle sağlamaktadır. Doğru programlar izlenirse çocuklar için oldukça eğitici ve öğretici olabilmektedir. Erken dönemde sayı, renk, kavram ve günlük kuralları öğrenebilir. Ayrıca arkadaşları da benzer programları izlediği için öğrendiği bilgilerle gruba dahil olur, ortak merak ve ilgi paylaşımı sağlanır.

Uygunsuz Davranışlar

Yaşlarına uygun olmayan davranışları sürekli seyretmek çocukta -normal davranış- bilgisi oluşturabilir. Havalı kahramanlar sigara içer, akşam evden kaçar ve ailesi izin vermese de bazı davranışları yapma hakkına sahiptir. Cinsel eylemlerin daha küçük yaşlarda yaygınlaşması, alkol almanın normal görülmesi, kültüre uygun olmayan davranış kalıplarının kabul görülmesi de diğer risk alanlarıdır.

Örnek olmak

Sonuç olarak, psikologların çocuklar için önerdiği ve daha yararlı olduğunu düşündüğü etkinlikler ise grup oyunları, oyun parkları, oyuncak kullanımı, kitap okuma, araştırma yapma, düşünce etkinlikleri ve kaliteli aile zamanlarıdır. Çocuğumuz için en iyisini istiyorsak daha az televizyon ve daha çok önerilen etkinlikleri hayatımıza yerleştirmeliyiz. İşe örnek olmakla başlamak için ebeveyn olarak televizyon kullanma süremizi kısaltmak önemli bir adım olacaktır.


Bu yazı Lokman Hekim Hastaneler Grubu tarafından yazıldı ve 1313 kere izlendi.


Yorumlar

Yükleniyor...


İlgili Makaleler